سرنوشت معدنکاران در عمق ۶۰۰ متری معادن کرمان همچنان در ابهام
تاريخ : پنج شنبه 10 اسفند 1391برچسب:معادن کرمان, | 12:8 | نویسنده : کميته روابط عمومی

خبر 26/9/89

در حالیکه چهار روز قبل به دلیل ریزش مجدد معادن کرمان چهار معدنچی در عمق 600 متری معدن زغال سنگ هجدک گرفتار شدند پس از خارج کردن جسد یک نفر از آنها سرنوشت سه معدن کار دیگر در هاله ای از ابهام است.

به گزارش مهر در حالیکه ظهر روز سه شنبه هفته گذشته بر اثر ریزش مجدد معادن زغال سنگ هجدک در شهرستان راور چهار معدنچی این معادن بار دیگر دچار سانحه شدند همچنان داستان این سانحه ادامه دارد و حضور خانواده های معدنکاران در محل و نگرانی آنها تداعی گر معدنکاران شیلیایی است.

در این حادثه تاکنون مرگ یک نفر از معدنچیان قطعی شده است و جسد وی روز بعد از حادثه در روز چهارشنبه از عمق 600 متری معدن هجدک بیرون کشیده شد اما متاسفانه پس از گذشت چهار روز همچنان سرنوشت سه معدنکار دیگر همچنان نامشخص است.

این در حالی است که به دلیل عمق بسیار زیاد معدن و شدت سانحه و عدم جریان هوا در این قسمت از معدن و احتمال نشست گاز امکان زنده بودن سه معدنکار متاسفانه بسیار کم تخمین زده می شود اما تلاشها در راستای آوار برداری معدن و رسیدن به منطقه سانحه همچنان توسط امداد گران ادامه دارد.

تلاشها برای بیرون آوردن معدنکاران در حالی ادامه دارد که خانواده های این افراد در محوطه معدن همچنان در انتظار خارج کردن آنها از زیر آوار معدن هستند.

خانواده کارگران با نگرانی اوضاع را دنبال می کنند

نکته قابل تامل اینکه گروه ایمنی وزارت صنایع و معادن که به صورت زمینی به سمت این معدن در حال انتقال بودند در میانه راه دچار حادثه شده اند و هم اکنون اعضای این گروه امدادی و کارشناسان در یکی از بیمارستانهای کرمان بستری شده اند.

با این وجود طبق اعلام مسئولان آوار برداری برای رسیدن به کارگران در اعماق معدن ادامه دارد و مطابق پیشرفت انجام شده به نظر می رسد که صبح جمعه به محل ریزش برسند.

شمال استان کرمان در شهرستانهای زرند، راور و کوهبنان دارای معادن غنی زغال سنگ است که هزاران نفر از مردم این مناطق در این معادن در حال اشتغال هستند اما پس از واگذاری معادن زغال سنگ کرمان به بخش خصوصی و عدم رعایت نکات ایمنی و استانداردها در برداشت زغال سنگ کارگران معادن کرمان طی دو سال اخیر شاهد سوانح زیادی بوده اند به طوریکه قریب به سی نفر تاکنون در معادن زغال سنگ کرمان جان خود را از دست داده اند و دهها نفر نیز مصدوم شده اند.

افزایش ایمنی معادن باید از حرف به عمل تبدیل شود

هر چند که مسئولان پس از بروز هر حادثه در این معادن بر لزوم رعایت نکات ایمنی در معادن صحبتهای زیادی را انجام داده اند اما در نهایت چند ماه بعد شاهد بروز سانحه ای جدید هستیم.

دلیل عمده این سوانح در معادن کرمان عمق بسیار زیاد معادن زغال سنگ کرمان، عدم توجه صاحبان معادن در خصوص رعایت نکات ایمنی و همچنین بهره برداری از روشهای سنتی برای استخراج زغالسنگ است.

این در حالی است که به دلیل کاهش بسیار زیاد قیمت زغال سنگ در بازار های جهانی صنعت زغال سنگ با چالش مواجه شده است و میزان قابل توجهی از زغال سنگ معادن کرمان در زرند و همچنین معادن دپو می شود.

هر چند بسیاری از کشورها به سمت جایگزین کردن سوخت پیش می روند اما زغال سنگ همچنان در بسیاری از صنایع همچنان سوخت غالب است و با توجه به اهمیت زغال سنگ کرمان لزوم تحول در این بخش بسیار مهم است و وقت آن رسیده که مسئولان مربوطه پس از بروز سوانح غم انگیز در معادن کرمان سرانجام برای برطرف کردن مشکلات معادن کرمان چاره اندیشی کنند.

بهره برداری سنتی از معادن مهمترین عامل سوانح است

مدیر کل کار و امور اجتماعی استان کرمان در این خصوص در گفتگو با مهر در کرمان اظهارداشت: بازرسی های مداوم از معادن استان کرمان انجام می شود و این روال با جدیت ادامه خواهد یافت.

سید جواد منصوری در ادامه دلیل اصلی بروز سوانح را عدم رعایت نکات ایمنی دانست و ادامه داد: کارگران باید در راستای رعایت نقاط ایمنی دقت بیشتری انجام دهند.

وی مهمترین دلیل بروز سوانح در معادن کرمان را استخراج به روشهای سنتی دانست و خواستار استفاده از روشهای نوین روز شد.

منصوری اضافه کرد: افزایش آگاهی معدنکاران از موارد ایمنی و کاهش آمار سوانح معادن استان از اهداف تعیین شده است.

افزایش سطح ایمنی معادن کرمان ضروری است

رئیس مرکز تحقیقات حفاظت بهداشت وزارت کار نیز در خصوص شرایط معادن کرمان با اشاره به وجود معادن فراوان در کرمان خواستار توجه بیشتر مسئولان در افزایش سطح ایمنی معادن شد.

علی مصریان چندی پیش در سمینار ایمنی معادن کرمان اظهار داشت: استان کرمان معادن بسیاری را در خود جای داده است که با توجه به حجم معادن و تعداد کارگران معادن افزایش سطح ایمنی معادن در کرمان ضروری است.

وی تصریح کرد: رویکرد استفاده از تکنولوژی های مدرن به جای روشهای سنتی در معادن الزامی است و مسئولان این معادن باید توجه بیشتر در خصوص ایمنی معادن داشته باشند.

مصریان عنوان کرد: امیدوارم با آموزش و بهینه سازی صنایع، کاهش حوادث ناشی از کار در کشور انجام شود و کارگر و کارفرما برای آموزش نکات ایمنی و بهینه سازی کارگاه ها احساس تکلیف کنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: