راهنمای چگونگی دریافت پروانه اكتشاف
تاريخ : یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, | 14:25 | نویسنده : کميته روابط عمومی

با توجه به انتقال اختیارات به ادارات كل استان ها در اجرای سیاست تمركز زدایی و به دنبال تغییرات تحولاتی كه در نحوه و مراحل صدور پروانه اكتشاف صورت گرفته است راهنمای چگونگی دریافت پروانه اكتشاف به شرح زیر تهیه شده تا متقاضیان محترم بتوانند با رعایت مفاد آن از طریق ادارات كل صنایع و معادن استانها جهت اخذ پروانه اكتشاف اقدام نمایند.
1- مراجعه متقاضی به ادارات كل صنایع و معادن استان و دریافت فرم درخواست صدور پروانه اكتشاف و سه برگ نقشه توپوگرافی به مقیاس 1:250000 از منطقه مورد نظر.
2- ترسیم دقیق محدوده درخواستی بر روی نقشه های دریافت شده (هر سه نسخه) توسط متقاضی به نحوی كه محدوده مورد نظر به شكل چندضلعی كه اضلاع آن در راستای طول و عرض جغرافیایی است ترسیم شده و حداقل نسبت به یك نقطه ثابت مشخص در روی نقشه مربوطه توجه شده باشد.
3- تكمیل فرم درخواست صدور پروانه اكتشاف توسط متقاضی و اعلام مشخصات محدوده ترسیم شده بر روی نقشه ها در فرم مزبور.
4- تسلیم مدارك ردیف 2و3 به انضمام فتوكپی شناسنامه به دفتر اداره كل صنایع و معادن استان در صورتیكه متقاضی شركت باشد به جای تصویر شناسنامه تسلیم رونوشت اساسنامه شركت و روزنامه متضمن آگهی تاسیس و آخرین تغییرات اعضا و هیئت مدیره و مدیر عامل و صاحبان امضا مجاز ضروری است.
5- دریافت یك برگ از سه برگ نقشه 1:250000 كه محدوده مورد نظر بر روی آن ترسیم شده و توسط اداره كل مهر و امضا شده باشد ( این نقشه به منزله رسید ثبت در دفتر اداره كل می باشد).
6- رسیدگی به درخواست متقاضی با توجه به مدارك كامل ارسال شده حداكثر ظرف مدت 7 روز توسط اداره كل صنایع و معادن استان صورت خواهد گرفت.
7- در صورتیكه محدوده مورد درخواست متقاضی جهت صدور پروانه اكتشاف بلامعارض باشد متقاضی حداكثر مدت 4 ماه پس از تاریخ اعلام بلامعارض بودن آن ار طریق اداره كل فرصت دارد تا هر یك از موارد زیر ( ردیف 8 تا 12 ) را به اداره كل ذیربط معرفی یا ارائه نماید.
8- تكمیل و ارائه تعهدنامه مربوط به انجام عملیات اكتشاف با رعایت ضوابط و شرایطی كه وزارت صنایع و معادن اعلام می نماید.
9- معرفی مسئول فنی مورد تائید اداره كل
10- میله گذاری محدوده اكتشافی به درخواست متقاضی توسط اداره كل صورت خواهد گرفت
11- پیگیری اخذ مجوزهای لازم از ارگان ها بر حسب ضرورت
12- تهیه طرح اكتشاف متناسب با ماده یا مواد معدنی موجود در محدوده بلامعارض
13- بررسی طرح اكتشاف پیشنهادی و اقدام لازم جهت صدور پروانه اكتشاف از سوی اداره كل مربوطه (حداكثر زمان در این مورد بیست روز خواهد بود)
14- در صورت داشتن منع قانونی مدارك (به استثنای یك برگ نقشه 1:250000 جهت ضبط در سوابق مربوطه) به متقاضی عودت داده خواهد شد.
تبصره:ادارات كل صنایع و معادن استانها اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی متقاضی اكتشاف را به ستاد وزارت صنایع و معادن معرفی می نمایند و امور مربوط به آنان در مركز انجام می گیرد.

دستورالعمل تبصره ماده 3 آیین نامه اجرائی قانون معادن (فصل اول – اكتشافات)
تمدید مدت پروانه های اكتشاف معادن طبقه 2 حسب ضرورت و با بررسی های كارشناسی همه جانبه به مدت حداكثر شش ماه برای مواد غیر فلزی یكسال برای مواد فلزی در اختیار مدیركل صنایع و معادن استان می باشد.
در صورتیكه درخواست تمدید بیش از مدت ذكر شده باشد دلایل مستدل به ادراه كا اعلام و با مجوز حوزه معاونت اكتشافی اقدام مقتضی مبذول می گردد.

دستورالعمل ماده 12 آئین نامه اجرائی قانون معادن ( فصل اول – اكتشافات)
صدور پروانه اكتشاف برای اشخاص حقوقی با استعلام از اداره كل امور اجرائی اكتشاف برای بار اول صورت می گیرد.
صدور پروانه اكتشاف برای بیش از مورد با ارسال مدارك ذیل به اداره كل مزبور و بررسی آنها و حسب امتیاز كسب شده صورت خواهد گرفت:
1- سرمایه ثبت شده
2- دارائیهای جاری بر اساس آخرین تراز
3- تعداد سهامداران
4- كادر فنی
5- تعداد قراردادهای معتبر با مهندسین مشاور
6- تعداد گواهی كشف های صادر
7- سابقه شركت

به ازای هر 10 امتیاز یك پروانه اكتشاف صادر خواهد شد.


دستورالعمل طرح اكتشافی جهت دریافت پروانه اكتشاف مواد معدنی فلزی و غیرفلزی
عملیات طرح اكتشافی برای دریافت پروانه اكتشاف مواد فلزی شامل دو مرحله می باشد:
الف-مرحله اكتشاف عمومی:این مرحله شامل موارد ذیل است:
1- تهیه نقشه زمین شناسی 20000/1 یا 25000/1 در محدوده پروانه اكتشافات به نحوی كه در این نقشه با توجه به مقیاس مطالعه واحدهای سنگی زون های دگرسانی و سیستم های گسلی تفكیك و شیب و امتداد لایه ها و گسل ها محل نمونه ها و گسترش زون كانه سازی ، مشخص شده باشند ، ضمنا نقشه در حاشیه دارای راهنمای كامل و برش زمین شناسی باشد.
2- نمونه برداری از رخنمون ماده معدنی به روش شیاری یا تكه ای و یا به صورت سیستماتیك و بر حسب ضرورت از طریق حفر تراشه یا گمانه.
3- انجام آزمایشات شیمیایی (جذب اتمی و x.r.f) كانی شناسی x.r.d و مطالعات پتروگرافی و مقاطع صیقلی بر روی نمونه های اخذ شده به تعداد مورد نیاز و بر حسب نوع ماده معدنی.
4- تعبیر و تفسیر نتایج بدست آمده و تعیین محدوده یا محدوده های مناسب جهت انجام اكتشافات مرحله تفصیلی.
5- ارائه گزارش پایانی مرحله اكتشاف عمومی شامل چكیده مقدمه موقعیت جغرافیایی زمین شناسی ناحیه ای زمین شناسی ساختمانی و تكتونیك منطقه مورد مطالعه ، ماگماتیزم و آلتراسیون ویژگی های زمین شناسی و معدنی زون كانه سازی ذخیره زمین شناسی و عیار تقریبی ماده معدنی ، نتیجه گیری و پیشنهادات.
تعیین زمان انجام این مرحله بر حسب فصل كاری مفید و موقعیت جغرافیایی به عهده اداره كل مربوطه است.
ب-مرحله اكتشاف تفصیلی:در این مرحله عملیات اكتشافی در محدوده یا محدوده های دارای كانه سازی به صورت ذیل میباشد.
1- تهیه نقشه توپوگرافی- زمین شناسی 5000/1 یا 2000/1 یا 1000/1 یا 500/1 بر حسب مورد و ضرورت در محدوده كانه سازی به نحوی كه در آن با توجه به مقیاس نقشه واحدهای سنگی زون های دگردیسی رگه ها یا زون های كانه دار و سیستم های گسلی تفكیك و شیب و امتداد لایه ها رگه ها گسل ها و اثرات آنها بر روی كانه سازی محل حفریات و نمونه ها و گسترش زون كانه اسزی مشخص شده باشند. ضمنا نقشه در حاشیه دارای راهنمای كامل و برش زمین شناسی باشد.
2- حفر گمانه ، تراشه یا چاهك اكتشافی و انجام نمونه گیری سیستماتیك در امتداد آنها با توجه به نوع ماده معدنی و برداشت زمین شناسی حفریات اكتشافی.
3- انجام آزمایشات شیمیایی (جذب اتمی و x.r.f)،كانی شناسی x.r.d و مطالعات پتروگرافی و مقاطع صیقلی بر روی نمونه های برداشته شده به تعداد مورد نیاز و بر حسب نوع ماده معدنی.
4- تعیین تغییرات عیار عناصر مفید همراه و درصد عناصر مضر همراه.
5- برداشت یك یا چند نمونه شاخص (representative sample) از وزن كانه سازی قابل بهره برداری ، جهت انجام آزمایشات تكنولوژی در مقیاس آزمایشگاهی و بر حسب ضرورت نیمه صنعتی.
6- بلوك بندی و تعیین ذخیره قطعی در بلوك های مختلف قابل بهره برداری و عیار میانگین كانسار و ذخیره ممكن و احتمالی با ذكر روش محاسبه.
7- كلیات روش استخراج و بهره برداری:
8- انجام مطالعات فنی و اقتصادی مقدماتی بر روی كانسارو تعیین قیمت تمام شده ماده معدنی
9- تعیین ماشین آلات نیروی انسانی و مورد نیاز و هزینه عملیات اكتشافی به تفكیك در هر مرحله
10-بررسی تاثیر اقتصادی و اجتماعی اجرای طرح در منطقه
11- ارائه گزارش پایانی شامل چكیده ،مقدمه ،موقعیت جغرافیایی ،زمین شناسی محدود كانه سازی تكتولیك ،ماگماتیزم و دگرسانی،ویژگیهای زمین شناسی و معدنی زون كانه سازی،شرح عملیات اكتشافی انجام شده،تعیین عیار میانگین و ذخیره قطعی ،ممكن و احتمالی كانسار،نتیجه گیری و پیشنهادات با توجه به موارد فوق.



دستورالعمل طرح اكتشافی جهت دریافت پروانه اكتشاف مواد معدنی طبقه 1

طرح اكتشافی مواد معدنی طبقه 1:
نظر به اینكه اكتشاف مواد اولیه معدنی طبقه 1 در محدوده ای به گسترش حداكثر 6 كیلومتر مربع صورت می گیرد ، لذا انجام عملیات اكتشافی مقدماتی و تهیه نقشه های زمین شناسی 20000/1 یا 25000/1 در این محدوده ها لزومی نداشته ، فقط یك پی جوئی اولیه و تعیین محدوده مناسب جهت انجام اكتشافات تفصیلی در محدوده انتخاب شده به شرح زیر خواهد بود:
1- تهیه نقشه توپوگرافی،زمین شناسی 5000/1 یا 2000/1 یا 1000/1 یا 500/1 از محدوده مناسب به نحوی كه در آن واحدهای سنگی و گسل ها با توجه به مقیاس نقشه تفكیك و شیب و امتداد لایه ها و گسله ها محل نمونه ها و گسترش ماده معدنی مشخص شده باشند ضمنا نقشه در حاشیه دارای راهنمای كامل و برش زمین شناسی باشد.
2- احداث جاده دسترسی به ماده معدنی و باطله برداری.
3- ایجاد سینه كار
4- برداشت یك یا چند نمونه از كانسار و انجام آزمایشات شیمیایی ، فیزیكی ، پتروگرافی و كانی شناسی x.r.d بر روی آنها بر حسب نوع ماده معدنی.
5- تعیین تغییرات عیار عناصر مفید همراه و درصد عناصر مضر همراه.
6- برداشت یك یا چند نمونه شاهد از ماده معدنی و انجام آزمایشات تكنولوژی اولیه بر روی آنها.
7- بلوك بندی ماده معدنی با در نظر گرفتن كیفیت و شرایط استخراج و تعیین ذخیره قطعی ، عیار میانگین ماده معدنی ، ذخیره ممكن و احتمالی با ذكر روش محاسبه.
8- انجام مطالعات فنی و اقتصادی اولیه و تعیین قیمت تمام شده ماده معدنی.
9- تعیین ماشین آلات نیروی انسانی و مواد ناریه مورد نیاز و برآود هزینه های انجام شده.
10- ارائه گزارش پایانی شامل چكیده،مقدمه موقعیت جغرافیایی زمین شناسی ناحیه ای زمین شناسی محدوده مورد مطالعه تكتونیك ،ویژگیهای زمین شناسی و معدنی كانسار،شرح عملیات اكتشافی،محاسبات ،ذخیره ،نتیجه گیری نهایی با توجه به كلیه موارد فوق.

دستورالعمل طرح اكتشافی جهت دریافت پروانه اكتشاف سنگ های تزئینی و نما

نظر یه اینكه اكتشاف سنگهای تزئینی در محدوده ای به گسترش حداكثر 4 كیلومتر مربع صورت می گیرد لذا انجام عملیات اكتشافی عمومی و تهیه نقشه های زمین شناسی 20000/1 یا 25000/1 در این محدوده ها لزومی نداشته فقط یك پی جویی اولیه و تعیین محدوده مناسب ، جهت انجام اكتشافات تفصیلی صورت می گیرد. مراحل مختلف انجام عملیات اكتشافی در مرحله تفصیلی به شرح زیر خواهد بود:
1- تهیه نقشه توپوگرافی ، زمین شناسی 1000/1 یا 500/1 در محدوده مناسب به نحوی كه در آن واحدهای سنگی و سیستم های گسلی با توجه به مقیاس نقشه تفكیك و شیب و امتداد لایه ها و گسل ها و محل نمونه ها نمایش داده شوند.ضمنا نقشه در حاشیه ، دارای راهنمای كامل و برش زمین شناسی باشد.
2- انجام مطالعات درزه نگاری ، تعیین شیب و امتداد درزه ها انواع سیستم های درزه و نحوه پراكندگی یا تراكم درزه ها.
3- برداشت یك یا چند نمونه از ماده معدنی و انجام آزمایشات پتروگرافی ، شیمیایی ، فیزیكی (مقاومت فشاری و خمشی ، ضریب جذب رطوبت ، وزن مخصوص) و كانی شناسی x.r.d بر روی آنها.
4- احداث جاده دسترسی به ماده معدنی و باطله برداری.
5- ایجاد سینه كار
6- تهیه یك یا چند كوپ آزمایشی از ماده معدنی و تهیه پلاك های استاندارد از آنها و ارزیابی پلاك ها از نظر كیفیت رنگ ،صیقل پذیری ، برش و ساب و اخذ تائیدیه از یك سنگبری معتبر.
7- بلوك بندی ماده معدنی با در نظر گرفتن كیفیت،شرایط استخراج و تعیین ذخیره قطعی ممكن و احتمالی ماده معدنی با ذكر روش محاسبه ذخیره
8- مطالعات فنی و اقتصادی و برآورد هزینه تمام شده ماده معدنی.
9- تعیین ماشین آلات ، نیروی انسانی ، مواد ناریه مورد نیاز در صورت لزوم و برآورد هزینه های انجام شده.
10- تهیه گزارش پایانی شامل چكیده ، مقدمه ، موقعیت جغرافیایی ، زمین شناسی ناحیه ای ، زمین شناسی محدوده مورد مطالعه تكتونیك و درزه نگاری ، ویژگیهای زمین شناسی و معدنی ماده معدنی ، عملیات اكتشافی انجام شده .محاسبات ذخیره و نتیجه گیری نهایی با توجه به موارد فوق.

منابع:

سایت سازمان زمین شناسی استان تهران



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: